In betrokkenheid & deskundigheid

Daarom staan wij 7 dagen per week 24 uur per dag paraat

Vergiftiging van honden en katten: waar moet u op letten?

3 August, 2015 12:06

In onze vorige blog hebben we besproken welke etenswaren giftig zijn voor honden. Vrijwel al deze etenswaren zijn ook giftig voor uw kat. Uw huisdier kan echter ook op andere manieren vergiftigd raken. In deze blog staan ook andere oorzaken voor  een vergiftiging, de symptomen en wat u kunt doen in deze situatie.

Vergiftiging door oorzaken naast etenswaren

De meeste honden en katten komen  vaak buiten. Daarnaast zoeken ze vaak ook contact met andere dieren. Ook in en rondom het huis liggen vaak verschillende chemische producten. Dit zorg voor nieuwe situaties waarin uw huisdier vergiftigd kan worden.  Er zijn verschillende mogelijke  oorzaken:

• Uw huisdier eet een prooidier die vergiftigd is
  • De gifstoffen  worden opgenomen door het lichaam zoals de poten
  • Uw huisdier likt of wast zichzelf of andere dieren met een vacht bedekt door gifstoffen
  • Uw huisdier ademt giftige stoffen in

Giftige stoffen voor honden en katten in huismiddelen

Er zijn verschillende chemische producten voor in huis en buiten waar  honden of katten vaak  vergiftigd door worden. Zorg dat u de volgende producten daarom goed opbergt:

• Schoonmaakmiddelen
  • Schoonheidsproducten
  • Geneesmiddelen
  • Klus en verfproducten
  • Desinfectiemiddelen
  • Autoproducten
  • Schimmelwerende middelen
  • Insecticiden
  • Bestrijdingsmiddelen (ratten, muizen, slakken)

Wat zijn de symptomen van een vergiftiging?

Het is belangrijk dat u het gedrag van uw hond of kat goed in de gaten houdt zodat u een mogelijke vergiftiging snel kunt opmerken. De ziekteverschijnselen zijn meestal afhankelijk van het type gif. De onderstaande symptomen kunnen alleen of in een combinatie voorkomen.

• Hersenverschijnselen (coördinatieproblemen, spiertrillingen, prikkelbaarheid, lusteloosheid, coma, aanvallen en toevallen)
  • Maag en darmklachten (braken en diarree)
  • Nierfalen ( verminderde eetlust, overmatig drinken, gewichtsverlies)
  • Leverfalen (geelzucht en braken)
  • Huidafwijkingen (zwellingen, irritaties, uitslag of ontstekingen)
  • Verstoorde ademhaling (ademhalingsmoeilijkheden, hoesten en niezen)

Wat moet u doen wanneer uw hond of kat  is vergiftigd

Het is belangrijk dat u direct contact opneemt met de dierenarts wanneer u denkt dat uw hond of kat vergiftigd is. Probeer ervoor te zorgen dat uw huisdier niet zijn vacht likt wanneer de vergiftiging daar vandaan lijkt te komen.  Probeer uw huisdier  daarnaast vast te houden door hem bijvoorbeeld aan te lijnen. Katten kunt u meestal gemakkelijker vangen met een handdoek. Het is belangrijk dat de dierenarts zoveel mogelijk weet over de vergiftiging. Neem  het product of de verpakking mee waarmee u denkt dat uw huisdier vergiftigd is. Op deze manier kan de dierenarts efficiënter en sneller de behandeling uitvoeren.

Heeft u nog vragen of heeft uw huisdier iets giftigs binnengekregen? Neem dan contact op met uw dierenarts.